Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №51 Рівненської міської ради

Фактори розвитку креативності дошкільників. Гра. Консультація для вихователів

Одним з найважливіших факторів, що впливають на розвиток креативності дитини дошкільного віку, звичайно є гра .

 

Гра  пов'язана з діяльністю уяви, виражає тенденцію, потребу в перетворенні  навколишньої  діяльності. Проявляючись у грі, ця здібність до творчого перетворення дійсності в грі вперше і формується, і створює підґрунтя для розвитку креативності.  В  грі  збираються, виявляються і через неї формуються всі сторони психічного життя особливості дитини .

У ролях, які  дитина  вибирає для себе в грі, розширюється, збагачується і  заглиблюється  її  особистість, формуються  риси, необхідні для  навчання  в школі.

Гра розвиває певні знання і уявлення дитини про навколишню соціальну діяльність, її увагу, сприйняття, почуття, увагу,  пам'ять, мислення, мовлення.

Гра-це незмінний засіб виховання в дитини творчих здібностей , а також ініціативи, самоаналізу самоконтролю, саморегуляції, вміння докладати  зусиль, які разом  з  інтелектом та набутими знаннями і навичками складають творчу спрямованість особистості.

Вибираючи  ігри  для дитини, важливо враховувати  те що вона вже знає, вміє, може і хоче активно і самостійно робити. Але слід пам'ятати, завдання повинні дещо перевищувати актуальний рівень розвитку.

Система ігор і вправ повинна будуватися на основі комплексу прийомів, які стимулюють дитячу творчість, фантазію, креативність.

В іграх можна використовувати такі прийоми :

Ø  доповнення зображення, складання розповідей , створення образів із заданих елементів, музичних фрагментів;

Ø  альтернативне використання предметів (заміна предметів, способу застосування тощо);

Ø  розв'язання проблемних ситуацій, перетворення предметів, самостійне висунення нових ідей, сюжетів тощо;

Ø  знаходження однакових і відмінних за характером явищ, предметів і об'єктів;

Ø  зображення за допомогою жестів, рухів, міміки , предметів, рослин, тварин, казкових персонажів, відгадування загадок ( пластичне музикування);

Ø  перевтілення в героїв казок (гра-драматизація ).

Допомагають зацікавити дитину під час ігор та вправ такі прийоми:

Ø  фантастичне доповнення - прийом збагачення реальної ситуації фантастичною, вигаданою дорослим. (подорож на зачарований острів, прогулянка до зоопарку- діалоги з тваринами тощо);

Ø  знаходження помилок - прийом, який краще за все використовувати на матеріалі, вже добре знайомому дітям. Музкерівник ( вихователь ) навмисно помиляється - називає неправильно музичний твір, композитора, слово або назву казку, "забуває" відгадку загадки, завдання яке щойно поставив дітям , тощо;

Ø  віддалена відповідь - це прийом, який характеризується тим, що вихователь (музкерівник) на початку заняття дає дітям певне цікаве завдання- запитання і пропонує їм відповісти на нього протягом заняття за допомогою проміжних завдань, які пропонує вихователь усього заняття;

Ø  зона найближчого розвитку- музкерівник ( вихователь ) використовує такі творчі завдання , які відповідають віку і розвитку дитини , поступово ускладнюючи їх.

Рекомендації для дорослих щодо проведення ігор з дітьми (для батьків і вихователів)

Грайте разом з дитиною.

Гра повинна приносити радість і дитині, і дорослому. Кожний успіх дитини - це і її, і ваш успіх.

Намагайтесь зацікавити дитину грою, а не примушуйте її грати.

Давайте можливість дитині виконувати завдання гри самостійно або з незвичною вашою допомогою за необхідності.

Майте терпіння не підказувати, почекайте, дитина має подумати і самостійно знайти відповідь або свої помилки.

Обов'язково  починайте  з посилених для дитини завдань, щоб на початку дитина змогла відчути успіх і хотіла працювати далі.

Якщо дитина не може впоратисьіз завданням, неймовірніше, ви  переоцінили рівень їїрозвитку. Краще, якщо сама дитина буде вибирати завдання з огляду на свої можливості:

Не підганяйте дитину під час гри.

Більше  хваліть  дитину  за  успіхи  в  грі, підбадьоруйте  у  випадку  невдачі.

Будьте  емоційними, грайте  разом  з  дитиною  із  задоволенням.